Uitzinnige Uitzichten - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu Uitzinnige Uitzichten - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu

Uitzinnige Uitzichten

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Arnoud

16 September 2015 | Verenigde Staten, New York

Gespannen steken we de sleutel van de hotelkamer in de deur. Als de deur open gaat, zijn we opeens zijn alle vermoeidheid van 9 uur reizen kwijt. Onze hotelkamer is meer een klein appartement met een slaapkamer, keukentje en een zithoek. En het mooiste is: door de ramen hebben we een panoramaview op de skyline van Manhattan!

Voor een paar dagen wanen we ons een yup in Jersey City, waar ons hotel ligt. Arnoud haalt 's morgens twee blokken verderop koffie bij Starbucks en na het ontbijt reizen we met de metro in 5 minuten naar Manhattan. De eerste avond bezoeken we het indrukwekkende, maar nog steeds veel te drukke Times Square. Deze zondagavond is het nog drukker dan normaal: de New York Jets spelen hun eerste footballwedstrijd van het seizoen. We volgen de menigte in hun groene shirts en komen uit in een sportsbar, waar we de wedstrijd volgen.

De volgende dag nemen we vanaf onze Jerseykant van de Hudson de veerboot naar het eiland waar het Vrijheidsbeeld opstaat en naar Ellis Island. Op dit laatste eiland kwamen in het begin van de 20e eeuw miljoenen immigranten Amerika binnen. Nu is er een mooi museum, waar de VS als immigratieland worden belicht. Als we vanaf Ellis Island de veerpont naar Manhattan nemen, leggen we precies de route af die de immigranten maakten als ze waren 'goedgekeurd'. Even droomden we alsof we erbij hoorden..

Maar helaas: met een 'strikt 90 dagen stempeltje' in ons paspoort bezoeken we de laatste dag in New York het indrukwekkende 9/11 Memorial Museum, een gebeurtenis waar in de stad nog dagelijks aan wordt gedacht, getuigend de vele monumentjes en posters achter ramen. Het museum, dat gebouwd is op 'ground zero', is een oprecht eerbetoon aan de slachtoffers van '9/11'.

Om bij te komen van de heftige beelden, maken we wandelingen door de twee mooiste parken van New York City: de High Line, gebouwd op een oude metrolijn, en natuurlijk Central Park.
Onze laatste avond ontvluchten we de toeristen en namen een metro richting de wijk Hell's Kitchen, waar vooral veel locals heengaan om te eten en te drinken. In biercafe The Ponybar kijken we vooruit naar de roadtrip, die de volgende dag echt zou beginnen. We besluiten dat Kinderhook, in de binnenlanden van de staat New York, onze eerste bestemming zou worden. Kinderhook is de geboorte- en woonplaats van Martin van Buren, de 8e president van de VS, en de enige met Nederlandse roots.

Woensdagochtend halen we onze knalrode huurauto op en rijden de drukke stad uit. Met de groene, glooiende heuvels in het vooruitzicht, is Kinderhook nog maar 4 uur rijden van ons vandaan..

• 17 September 2015 - 16:54

Hub Lenders:

Ware schrijftalenten. Doen me denken aan Geert Mak's Reizen zonder John. Ga zo voort........

• 17 September 2015 - 18:43

Wim En Lenie Zeegers :

Leuk om dit te lezen gaan jullie een rondreis maken ?.Heel veel plezier en een fijne vakantie geniet ervan .Groetjes Wim en lenie

• 17 September 2015 - 22:11

Maur1:

Ik wens jullie een fantastische ervaring toe, geniet ervan en ik geniet van jullie reisverslagen.

• 18 September 2015 - 03:16

Luc:

Dag Arnoud en Sanne ,
    Leuk om jullie te kunnen volgen. Ik zit nu zelf in Monterey in Californië dit bericht te lezen. Zijn jullie op weg naar Kinderhook de woonplaats van Franklin Roosevelt niet vergeten? Die is ook van Nederlandse komaf.. in Hyde Park aan de Hudson ligt zijn mansion ,
    Enjoy , Luc

• 28 September 2015 - 16:35

Ad:

Wow! Wat een uitzicht! Die rode auto is natuurlijk om de Amerikanen te waarschuwen voor jullie rijkunst...