Het Zonnige Zuiden - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu Het Zonnige Zuiden - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu

Het Zonnige Zuiden

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Arnoud

24 Juli 2012 | Verenigde Staten, Austin

Heet.. Dat is de beste samenvatting van de eerste twee dagen Texas. Bij het verlaten van de vliegveldhal, waaide de warmte als een fohn in onze gezichten. Overdag is niet veel beter: temperaturen tot boven de 40graden in de volle zon doen onze onwennige Nederlandse snoetjes soms flink afzien.

Maar dit valt alles in het niets bij Austin zelf: de stad is al twee dagen nonstop genieten. Het Texaanse leven is vooral relaxed en laagdrempelig, de mensen buitengewoon vriendelijk. Maandag maakten we kennis met de stad en wandelden door het centrum en langs het zogenoemde Lady Bird lake, eigenlijk een rivier die dwars door Austin doorloopt en uitkomt in de Coloradorivier. De stad is druk, maar ademt complete relaxedheid. Texas is een begrip, een levensstijl als we de souveniersshop bekijken. Bekers, naamplaatjes, petten, tshirts met teksten als 'Everything is big in Texas' and 'You all go to hell, I go to Texas'. De State Capitol, zeg maar het parlement van Texas, straalt evenmin weinig bescheidenheid uit. Een groot romaans bouwwerk is het, met een koepel die nog het meest op de Sint Pieter doet lijken. Als we geen geschiedenis hebben, maken we geschiedenis, zo lijkt vaak het motto.

Vandaag hebben we een ronde gemaakt over de campus van de University of Texas, een gigantische campus met middenin het stadion van de Texas Longhorns, de lokale football-trots. Daarna het Texas Memorial Museum bezocht. We bereidden ons voor op een indrukwekkende tentoonstelling van alle grote daden van Texaanse soldaten, filmpjes van helden die vochten in de oorlogen die Amerika voerde. We kregen: dinosaurusbotten en plantjes die tot fossiel waren geworden. Ander soort veteranen dus... Als twee volleerde theologen en religiewetenschappers mochten we bassaltsteen onder een microscoop bekijken en deden we ons tegoed aan de flora en fauna van Texas. Als goedmakertje gingen we dan maar naar onze echte passie: een van de beste boekwinkels van de VS en natuurlijk Waterloo Records, de cdwinkel waar niemand minder dan Johan Derksen en Mart Smeets al hun cd's kopen (daardoor natuurlijk ook meteen de beste cdshop van Texas) (dit typt Arnoud)(dat typte Sanne)

's Avonds leren we een heel ander Austin kennen: langs 6th Street openen alle geaircode kroegen hun deuren en klinkt er overal livemuziek. We bleken op te vallen als toerist, bij de eerste kroeg, de Dirty Dog, werden we er meteen uitgehaald door de meneer-met-gitaar-en-baard-en-snor-en-mooie-countrystem, die zich later aan ons voorstelde als Earl. "Hey, where are you guys from?" riep hij vanaf het podiumpje door de zaal. Toen we terugriepen dat we uit 'Holland' kwamen riep hij richting de barman: "Hey, we have some Austin virgins in the house. Welcome in Texas, guys!"

• 25 Juli 2012 - 08:13

Jaelle:

Dat klinkt echt heel gaaf joh! Geniet van jullie roadtrip!