De Memorabele Memorials - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu De Memorabele Memorials - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu

De Memorabele Memorials

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Arnoud

09 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Pratend wandelden we vanaf de beroemde obelisk, het Washingtonmonument, richting het Capitool. Opeens hoorden we achter ons een naderend, zoemend geluid. Automatisch keken we om en zagen een grote helicopter dichterbij komen. Hij passeerde zo'n 20 meter boven ons en vloog verder richting het noorden. Het leek erop dat hij rechtstreeks richting het Witte Huis ging. We keken elkaar aan en liepen meteen richting het bekendste huis van de wereld. En inderdaad: de helicopter landde zachtjes in de achtertuin, terwijl beveiligers de toegestroomde menigte, waaronder ons, op grote afstand hield. Nieuwsgierig bleven we 20 minuten kijken, maar helaas, alles gebeurde buiten het zicht om. 's Avonds vonden we in de agenda van Obama (die staat gewoon online, we hebben helaas geen spannende ingangen hier), dat het inderdaad de Amerikaanse president was die terugkwam van een bezoek. Als hij naar buiten had gekeken had hij die twee Nederlandse toeristen met de rugzak en lichtverbrande armen kunnen zien lopen..

Het is duidelijk: we zijn in Washington DC! Na een korte vlucht kwamen we zondagavond aan in de hoofdstad van de VS. Al snel bleek dat we opnieuw in een compleet ander deel van het land zijn. Tussen de kantoorgebouwen banen goedgeklede ambtenaren zich een weg tussen de toeristen en in de National Mall (het park tussen het Capitool en het monument) rijden bussen af en aan om veelal Japanners te vervoeren naar een volgende fotoplek. Rondom National Mall staan ook een verzameling van schitterende en enorme musea. In het National Museum of History konden we ons makkelijk 4,5 uur vermaken.

Buiten verbazen we ons over de vele 'memorials'. Meerdere presidenten, oorlogen en militaire eenheden hebben een eigen memorial, meestal een groot, wit en rustuitstralend monument. De Amerikanen lijken veel geleerd te hebben van de Romeinen qua bouwstijl en grootheidswaanzin, al zal niemand hier dat toegeven. Indrukwekkend is het Arlington Cemetery, een gigantsche militaire begraafplaats net buiten de stad, waar ook onder andere John F Kennedy ligt begraven.

Sommige plaatsen in DC zijn een vesting. Bij het Pentagon, het Witte Huis en Capitool staat een grote politiemacht en kom je niet zomaar binnen. Bezoekjes aan het Pentagon en het Witte Huis moeten 2 maanden van tevoren worden aangevraagd en zijn momenteel om een onduidelijke reden niet mogelijk voor niet-Amerikanen. (Schijn)Veiligheid is nog steeds een groot goed hier. Maar voor het grootste deel is Washington een opmerkelijke relaxte stad met veel ruimte en groen. Toen we in een boekwinkel een reisgids voor New York City kochten, was de cassiere erg geïnteresseerd in onze trip. We gaan het zeker naar ons zin hebben in NYC, zo voorspelde ze, maar we dienen ons voor te bereiden om veel meer drukte dan in DC. We wachten af!