Schitterende Stranden & Boeiend Boston - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu Schitterende Stranden & Boeiend Boston - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu

Schitterende Stranden & Boeiend Boston

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Arnoud

26 September 2015 | Verenigde Staten, Boston

"Aah you are from The Netherlands! I give you a Dutchie discount because you people are always nice to me!" Prompt schrijft de fietsenverhuurder op Martha's Vineyard een korting van 10 dollar op de rekening. Daarna begint hij te vertellen over zijn vriendin die uit Delft komt en over de winters die hij bij haar doorbrengt in Nederland. We zijn nog maar een kwartier op Martha's Vineyard, een idylisch eiland voor de kust van Massachusetts, en we snappen nu al waarom elk jaar vele Amerikanen hun vakantie hier doorbrengen.

Na een week van autorijden en veel indrukken te hebben opgedaan, besluiten we gas terug te nemen en een korte 'break' op Cape Cod in te lasten. We strijken neer in Hyannis, een havenstadje waar John F Kennedy voor en tijdens zijn presidentschap graag tot rust kwam. Ook wij genieten van de oude jachthaven en de vele restaurantjes en nemen voor het eerst in deze vakantie een duik in de Atlantische Oceaan. Ondanks het eind september is, is het nog steeds ruim 25 graden en de televisiezenders hebben het over 'de warmste september ooit in New England'. Vanaf Hyannis is het ook eenvoudig om naar het eiland Martha's Vineyard te gaan. In drie kwartier ben je met de pont over en voor weinig geld, zeker met een Dutchies Discount, heb je een fiets gehuurd. We fietsen langs de kust van het eiland en komen langs Oak Bluffs, een dorpje dat bekend staat om zijn 'Suikerhuisjes': kleine woonhuizen in felle kleuren en gevels in allerlei vormen, alsof ze direct uit het sprookje Hans&Grietje komen. Ook in de dorpen Edgartown en Vineyard Haven, met de vele Victoriaanse huizen, ben je even vergeten dat je in de Verenigde Staten zit. Gelukkig is daar op het eind van de dag ook de ferme schouderklop van de fietsenverhuurder die ons met zijn onvervalste accent bedankt: "Thanks guys, really appreciated. Have a good one!" Oja, we waren in Amerika!

Vanuit Hyannis rijden we door naar Provincetown, op de punt van Cape Cod. Ons hotel blijkt een lucky shot: onze kamer blijkt direct aan het strand te liggen. Twee dagen doen we even niets anders dan op onze strandbedjes liggen, alleen 's avonds komen we er even vanaf om in het centrum iets te eten. Provincetown is de stad waar in 1620 strengreligieuze protestanten vanuit Engeland met de boot aankwamen, 400 jaar later is het een stad vol kunstenaars en de plek waar de homogemeenschap samenkomt. We genieten 's avonds van de drukte en de gezelligheid en vallen daarna in slaap met het ruizen van de zee.

Woensdagochtend verlaten we Cape Cod en verruilen de rust voor de drukte van Boston. Alhoewel, drukte... Boston blijkt anders te zijn dan de gemiddelde Amerikaanse stad. De vele hoogbouw ontbreekt en de stad doet Europees aan met relatief oude gebouwen, gezellige straatjes met stenen in plaats van asfalt en vele terrassen. Ook beschikt Boston naar Europees voorbeeld over een volledig onlogisch openbaar vervoersysteem. We sluiten aan bij een rondleiding over Harvard University en lopen over de grote campus die Brits aandoet. De studente die ons rondleidt vertelt over de legendes op de universiteit, laat ons zien waar John F Kennedy, Hillary Clinton en Matt Damon hun studentenkamer hadden en vertelt over het onderwijssysteem op Harvard. We merken dat we ons op Harvard meer op ons gemak voelen dan op Yale, een week geleden. Harvard lijkt relaxter en minder elitair, ondanks de toegangseisen nog steeds hoog zijn en er maar 1000 studenten per jaar worden aangenomen.

In de binnenstad lopen we de 4 kilometer lange Freedom Trail, een route langs de belangrijkste historische locaties waar de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog is voorbereid en begonnen. We komen erachter dat we als Europeanen toch vrij weinig weten over deze geschiedenis. De Freedom Trail is chronologisch en slim opgebouwd, van het huis van de Engelse gouveneur, langs schuilplaatsen van de revolutionairen tot aan de plaats waar de eerste schoten van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog zijn gelost. We bezoeken het huis van Paul Revere, een edelsmit die tot Amerikaanse held werd verheven toen hij het door Engeland bezette Boston uitvluchtte om de leiders van de Amerikaanse revolutionairen te waarschuwen dat de Engelsen eraan kwamen. Zijn huis is nu een klein bedevaartsoord voor de Amerikanen.

Op onze laatste avond profiteren we optimaal van de immigrantenstad Boston: we shoppen in de hoofdstraat in de bekende Amerikaanse ketens, drinken drie straten verderop in de Ierse wijk een biertje in de pub en als we de weg oversteken zitten we in 'Little Italy' waar je heerlijk Italiaans kunt eten.

Vanuit Boston vertrekken we naar een volgend deel van onze roadtrip. We laten de stad en strand achter ons en gaan richting Maine, waar ons de wildere natuur van New England wacht.

• 28 September 2015 - 16:50

Ad: