Coole Cowboys - Reisverslag uit Fort Worth, Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu Coole Cowboys - Reisverslag uit Fort Worth, Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu

Coole Cowboys

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Arnoud

15 September 2016 | Verenigde Staten, Fort Worth

TOUCHDOWN TEXANS!!! 70.000 mannen en vrouwen gaan compleet uit hun dak, de vuurkanonnen aan de rand van het veld gaan met een flinke klap af en de cheerleaders zwepen het publiek nog wat verder op. Elke zondagavond in de herfst en winter zappen we thuis naar de NFL-wedstrijden die op FOX worden uitgezonden, maar nu zijn we er live bij. In onze net gekochte Texans-shirts moedigen we vol enthousiasme het thuisteam aan, dat na een twijfelend begin de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen wint. Fans om ons heen dromen al stiekem van een plek in de Superbowl. Deze zal begin januari namelijk in het eigen stadion in Houston plaatsvinden.

Een beter welkom in Texas was eigenlijk na deze footballwedstrijd niet mogelijk. Op onze eerste dag in Houston bezoeken we zowel een wedstrijd van de Texans als een baseballwedstrijd van de Houston Astros. Zij spelen een mindere wedstrijd en worden van het veld geslagen door de Chicago Cubs. Maar ook hier zien we toegewijde fans in deze sportgekke stad.

Houston zelf is een stad vol tegenstellingen: een compact historisch centrum dat direct grenst aan het zakendistrict. Daaromheen verpaupert de stad al snel. Het verschil tussen de ene straat en de andere kan soms groot zijn. Dat merken we als we de tramhalte uitstappen op onze weg naar (wat schijnt) de sfeervolle wijk Montrose, met onder andere de kunstzinnige Rotho Chapel. Om er te komen moeten we wandelen door een vervallen wijk waar we op 30 meter al door 4 zwevers worden aangesproken. Afgaand op ons intuïtie gaan we weer terug de tram in.

Andere wijken in Houston zijn daarentegen erg mooi. In het historic district vind je naast de gebouwen van de kolonisten, veel kleine straatjes en gezellige eettenten. Ook in het Museumdistrict brengen we veel tijd door. In het aansluitende Hermann Park wordt een gratis jazz concert gegeven, midden op de dag. We gaan liggen op het gras en genieten van de muziek en de zon.

Na 3 dagen Houston gaat de roadtrip echt beginnen: we halen onze auto op en geven gas naar het noorden. Na een anderhalf uur rijden worden de heuvels platter en de bomen langs de weg steeds kleiner. We rijden over lange rechte wegen, met daaromheen uitgestrekte landerijen met grote, stevige, koeien. In de verte is geen stad te bekennen, dit is centraal Texas, waar de rest van de wereld heel erg ver weg lijkt.

Na vier uur rijden doemt de skyline van Dallas op. Als we de auto parkeren en het centrum inlopen merken we het meteen: Dallas is een stoere, rijke stad. Glanzende gebouwen, dure auto's en bijna geen zwervers op straat. De rijkdom van de olie en de banken, gecombineerd met de cowboymentaliteit straalt van de stad af. Dallas is ook de stad waar John F Kennedy op 23 november 1963 werd neergeschoten. In het gebouw waar vandaan destijds Lee Harvey Oswald geschoten heeft, is nu een museum ingericht over het leven van JFK, de dag van de aanslag, de naweeën hiervan en natuurlijk over alle complottheorieën. Het is een boeiend museum, dat de verschillende verhalen en achtergronden op een respectvolle manier neerzet. Vanuit het raam kunnen we zien wat ook Oswald heeft gezien op het moment dat hij de trekker drie keer (of toch vier keer??) overhaalde. Als we Dallas op het eind van de dag uitrijden zien we dat de navigatie ons over de weg stuurt, waar de limousine van JFK ook heeft gereden. De plek van de aanslag blijkt gemarkeerd te zijn met een kruis. We kijken elkaar met een wat ongemakkelijke grijns aan.

Vanuit Dallas rijden we naar Fort Worth, de cowboyhoofdstad van Texas! In de Historic Stock Yards waan je je in een cowboyfilm: smalle straatjes met rode klinkers en aan beide kanten saloons en kleine winkeltjes. Er rijdt een oude stoomtrein en door de constante lucht van paarden, heb je echt het idee dat je 300 jaar terug in de tijd wordt geworpen. We sluiten de dag af in Billy Bob's Texas, de grootste saloon van de wereld. Overal kun je je hier vermaken met pooltafels, gamehallspellen, zeven bars, een restaurant en live countrymuziek. Proost op Texas!