Awesome Austin - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu Awesome Austin - Reisverslag uit Austin, Verenigde Staten van Sanne en Arnoud - WaarBenJij.nu

Awesome Austin

Blijf op de hoogte en volg Sanne en Arnoud

19 September 2016 | Verenigde Staten, Austin

Er klinkt enthousiast gegil achter ons. Als we omkijken zien we een klein mannetje met een snor en lang haar. Een groep jongens wil met hem op de foto. Daarna een vrouw en daarna meteen een andere jongen. Bodyguards trekken het mannetje uiteindelijk één van de cafe's van Austin binnen. Een beetje verbaasd vragen we aan de beveiliger van de kroeg welke beroemdheid we net gezien hebben. Hij geeft een onverstaanbaar antwoord over een B-acteur uit films die ons niks zeggen. Een verhaal met een anticlimax? Nogal. Een korte ontmoeting met een bekendheid, maar wij weten het nog steeds niet wie.

Twee dagen daarvoor reden we Dallas uit. We stoppen in West, een dorpje dat wereldwijd bekend werd door een fabriek die in 2013 ontplofte en het halve dorp platlegde. Hiervan is West grotendeels hersteld en de pitoreske hoofdstraat is vol toeristen. Die zijn op zoek naar één ding: kolaches. Dit zijn van oorsprong Tsjechische cakejes waarvan het recept door immigranten honderden jaren geleden is meegenomen. Nu is het de specialiteit van de regio.

Twee uur later doorrijden zien we opeens de skyline van Austin. Zodra we de stad binnenrijden voelen we ons direct weer thuis. We lopen richting het capitool waar de Texaanse regering zetelt en laten ons rondleiden. 's Avonds gaan we de uitgaansstraat van Austin op. Op 6th Street is het drukker dan we gewend zijn. Het is vrijdagavond en alle cafe's zijn stampvol. We vinden een dakterras tussen de hoge wolkenkrabbers. Op het podium speelt een band covers van bekende countrynummers. Het werd een lange avond....

De volgende ochtend staan we met lichte hoofdpijn op. We lopen richting de rivier waar we een kayak huren. Het is even wennen, op open water met 40 graden inspanning leveren, maar het uitzicht op de wolkenkrabbertjes van Austin maakt veel goed. Als we doorvaren komen we op een klein riviertje uit. Het is er druk met toeristen en dagjesmensen, maar we hebben vooral oog voor iets anders: schildpadden! Overal langs de kant zitten waterschildpadjes op de wal of op boomstammen. Dan houdt het kajakken opeens op: midden de rivier is een groot natuurzwembad gemaakt, Barton Spring Pool. We gaan liggen langs dit drukbezochte, maar mooie zwembad. Bovendien is zwemmen in het koude bronwater erg fijn bij nog steeds 40 graden. Wat we niet doorhebben, is dat water ook muggen aantrekt. De volgende dag telt Arnoud 18 muggenbulten, Sanne 34 (!). De vraag wie het zoetst van ons tweeën is, is beantwoord.

Boven alles blijft Austin toch de muziekhoofdstad. We bezoeken Waterloo Records, de bekendste cdwinkel van de stad, maar ook Friends of Sound, een klein schuurtje in de hippe, alternatieve wijk van Austin. Hier worden oude lp's opnieuw verkocht. We vinden een aantal bijzondere exemplaren in dit winkeltje, waar je van buiten gezien het liefst zo snel mogelijk voorbij zou lopen. Op het eind van de middag drinken we in de hotelbar een biertje en kijken we welk concert we 's avonds zullen bezoeken. De keuze blijkt elke keer weer groot!

Vier jaar geleden bezochten we Austin als eerste stop op onze eerste roadtrip. Toen hadden we het openbaar vervoer en onze benen. Vier jaar later hebben we een huurauto waarmee we meer hebben kunnen zien en bezoeken. Dat geeft stiekem veel meer vrijheid.

Na drie dagen in Austin is onze volgende bestemming het voor ons onbekende Hill Country, de streek ten westen van Austin. We nemen afscheid van de stad en geven gas richting het platteland!

• 13 Januari 2018 - 12:07

Sanne:

Dag Arnoud en Sanne,

Ik heb zojuist genoten van het verhaal over jullie reis door Texas. Wij zijn zelf ook voornemens om deze zomer anderhalf a twee weken door Texas te reizen, en na het lezen van dit verhaal raak ik er steeds meer van overtuigd dat we dit gewoon moeten doen. Het is onze eerste keer dat we een roadtrip maken en vinden het dan ook erg spannend. Hoe is het verkeer bijvoorbeeld? En hoe gaat parkeren in grote steden als Dallas en Austin? Hebben jullie de reis zelf uitgestippeld of was het een reis waarbij hotels e.d. vooraf al voor jullie geboekt waren? En wat zijn jullie ervaringen met het huren van een auto? Welke maatschappij en hoe gaat dat met verzekeringen etc.?

Een hele waslijst aan vragen, maar hopelijk kunnen jullie ons verder helpen. Alvast dank!!!

Vriendelijke groeten Sanne

• 16 Januari 2018 - 22:32

Arnoud:

Hallo Sanne,

Wat leuk om te lezen dat jullie een roadtrip door Texas en overwegen! En mooi dat we door onze reisverslagen jullie een beetje voorpret hebben bezorgd :)

Een eerste roadtrip is altijd spannend, maar Amerika is wel het perfecte land om dit voor het eerst te doen. Je kent de cultuur (een beetje), spreekt de taal en tegelijkertijd komt je terecht in het land met de mooiste landschappen, aardigste mensen en tofste cultuur! Het verkeer is veel relaxter dan in Nederland. Mensen rijden relaxter (bumperkleven zul je niet meemaken), wegen zijn breder en ieder houdt rekening met elkaar. Natuurlijk is het in steden iets hectischer dan daarbuiten, maar ook daar zul je zien dat het verkeer veel relaxter is dan in Amsterdam of Utrecht. Maak je daar vooral geen zorgen over en pas je vooral aan en ga niet de opgefokte Europeaan uithangen op de weg ;). Let wel op: rechts inhalen mag op de snelwegen! Mensen blijven over het algemeen in hun eigen rijbaan, en wisselen alleen als ze dichter op hun voorganger zitten. Een andere tip, bij gelijkwaardige kruispunten: de auto die als eerste bij het kruispunt aankomt, gaat voor. Rechts of links maakt dus niet uit, je rijdt weg in volgorde 'van aankomst'.
    Parkeren is weer zo'n fijn ding in Amerika: dat kan overal. In de binnensteden vindt je genoeg parkeergarages waar je je auto kwijt kunt, voor een prima tarief. Ben je voor meerdere dagen in Houston, Dallas of Austin? Probeer een hotel te regelen met parkeerplaats. In Houston kun je je prima verplaatsen met het ov. In met name Austin kun je beter de auto bij de hand houden. Er liggen een aantal toeristenspots verder uit de stad (Barton Springs, Waterloo Records en de hippiewijk). Je kunt daar prima en gratis parkeren.
    Dan het plannen: wij deden dit altijd zo weinig mogelijk. Een retourticket, een hotel voor de eerste 2/3 nachten en een auto voor de rest, dat was het enige wat we reserveerden. Zeker in Texas is dat een aanrader: er zijn zoveel dingen te bekijken, waarvan je het grootste deel pas halverwege ontdekt. Speur internet en je reisgids (Lonely Planet Texas) af en ga lekker op pad. Wij namen altijd een tablet mee op reis om de bestemming van de komende dag te zoeken en hotels/motels in de buurt te zoeken. Vaak vindt je langs snelwegen een plukje met allemaal ketens van hotels, motels en restaurantjes. Altijd en overal hetzelfde, maar wel fijn en goedkoop. Bovendien hoef je eigenlijk nooit te reserveren, behalve in grote steden en bij toeristen hotspots misschien. Zoek van tevoren op waar zo'n plukje met motels zit en loop ergens naar binnen. Tips voor hotel/motelketens: sowieso Super 8, maar ook Hampton en Best Western zijn altijd goed. Hier kun je vaak voor 50 tot 70 euro per nacht een prima kamer krijgen. En: boek bij voorkeur geen Motel 6! Qua huurauto kun je het beste kijken op cheapcars.nl. Dit is een goede vergelijkingssite met allemaal goede en betrouwbare verhuurbedrijven. Wij hebben gereden met Hertz en Dollar en daar hebben we prima ervaringen mee. Laat je niet allerlei vage verzekeringen aanpraten, de meest standaardverzekering die je bij je boeking bij Cheapcars krijgt, is genoeg tot een schadebedrag waarvoor je de Alamo omver moet rijden :). Ook ter plekke word je nog gewaarschuwd voor van alles, maar nogmaals: lees goed je standaardverzekering en je zult zien dat dat echt genoeg is. Probeer wel je eigen navigatiesysteem mee te nemen, die zijn heel duur om te huren. Wij nemen altijd een Tomtom van huis mee en hebben ooit via de Tomtom site een Amerika/Canada kaartenpakket gekocht. Ik geloof dat deze 40 euro zijn, daar heb je nog jaren plezier van en het is uiteindelijk goedkoper dan er eentje huren bij je huurauto. Je kunt ook altijd nog op je telefoon een paar kaarten in Google Maps downloaden.
    Volgens mij hebben we jullie waslijst aan vragen beantwoord met een nog grotere waslijst aan antwoorden. Heb je nog vragen? Schroom niet, we vinden het leuk om jullie hierover te adviseren. Roadtrippen door Texas is namelijk het leukste dat er bestaat. Typ een reactie of mail op arnoudvanhulst[a]gmail.com. En anders: heel veel plezier met de voorpret en met jullie reis door the big state of Texas! Laat even weten als jullie een blog gaan bijhouden, we lezen die graag!